Tylko szyna…

804

Z mgr. inż. Grzegorzem Madrjasem, kierownikiem Działu Strategii Rozwoju Systemu Tramwajowego ze spółki Tramwaje Warszawskie rozmawia Paweł Ludwicki



Specjaliści od miejskiego transportu publicznego utrzymują, że – używając ich żargonu – „tylko szyna”, czyli metro i tramwaje mogą najlepiej zaspokoić potrzeby transportowe mieszkańców miast. Trudno się z tym nie zgodzić. Czy zatem Tramwaje Warszawskie będą dalej rozwijać swoją sieć komunikacyjną w stolicy? Wiemy o planowanych trzech nowych trasach tramwajowych…

Tramwaje Warszawskie systematycznie rozwijają swoją sieć tramwajową. Na najbliższe lata jest planowana realizacja następujących tras tramwajowych:

  • Trasa Wola–Wilanów, odcinki od Dworca Zachodniego do ul. Grójeckiej oraz od Metra Pole Mokotowskie do Wilanowa.
  • Na Gocław od al. Waszyngtona do pętli Gocław.
  • Na Tarchomin od ul. Mehoffera do ul. Leśnej Polanki.
  • W ul. Kasprzaka od ul. Redutowej/Wolskiej do Skierniewickiej.
    Do wszystkich wymienionych projektów jest planowane uzyskanie dofinansowania z UE. Oprócz nich przygotowujemy także – na razie z założeniem realizacji ze środków własnych, o ile nie pojawią się możliwości uzyskania dodatkowego dofinansowania z funduszy UE − także następujące trasy:
  • Wola−Wilanów, odcinek pod Dworcem Zachodnim i na Woli oraz od ul. Grójeckiej do Metra Pole Mokotowskie.
  • Na Służewiec „Biurowy” (d. Przemysłowy) od Dworca Południowego do ul. Wołoskiej.
  • Na Białołękę Wschodnią od ul. Rembielińskiej do pętli w rejonie ul. Zaułek.

Trasa wzbudzająca największe kontrowersje, to tramwaj na Gocław przecinający ogrody działkowe przy Waszyngtona. Konieczność? Czy można ułożyć alternatywną trasę?

Możliwy jest alternatywny przebieg trasy tramwajowej łączącej Gocław z centrum miasta i Tramwaje Warszawskie rozpatrywały aż 5 wariantów podczas przeprowadzania analizy wielokryterialnej przebiegu trasy. Analizowano m.in. przebieg trasy tramwajowej wzdłuż ul. Saskiej, ul. Kinowej, Wału Miedzeszyńskiego oraz 2 warianty wzdłuż Kanału Wystawowego. Warto zaznaczyć, że spośród tych pięciu wariantów, dwa zostały zaproponowane przez radnych lub mieszkańców. Opracowanie „Analizy wielokryterialnej przebiegu trasy tramwajowej do Osiedla Gocław” jest dostępne na naszej stronie internetowej: www.tramwajnagoclaw.pl. Jako najlepszy został wskazany wariant W2C o przebiegu zakładającym budowę trasy tramwajowej równolegle do Kanału Wystawowego po jego wschodniej i południowej stronie, a następnie w korytarzu alei….

Pełna wersja tego i pozostałych artykułów dostępna jest w papierowym wydaniu Kuriera Warszawskiego nr 3 (56)/2017.

Wiadomości i informacje z Warszawy http://kurier-warszawski.pl