Z Robertem Stępniem, prezesem Kolei Mazowieckich, rozmawia Jan Kucel



Panie Prezesie, wielkimi krokami zbliżają się wakacje. Wielu warszawiaków planuje urlopy i wyjazdy m.in. nad polskie morze. Koleje Mazowieckie po raz czternasty uruchamiają swoje wakacyjne połączenie stolicy z Pomorzem, czyli pociąg „Słoneczny”. Proszę opowiedzieć o szczegółach oferty.

Pociąg „Słoneczny” 23 czerwca ruszy na szlak Warszawa Zachodnia – Ustka. Start „Słonecznego” ze stacji Warszawa Zachodnia zaplanowany jest o godz. 6.29. „Słoneczny” do Gdańska dotrze w 3 h 12 minut, a do Ustki w 5 h 39 minut. Z powrotem „Słoneczny” wyjedzie z Ustki o godz. 12.42. Pociąg będzie kursować codziennie, a w podróż nim można za darmo zabrać czworonoga lub rower. Połączenie będzie obsługiwane nowoczesnymi, klimatyzowanymi wagonami piętrowymi, a na pokładzie pociągu będzie można skorzystać z cateringu. Ceny biletów pozostają takie same, jak przed rokiem. Cena za przejazd na trasie Warszawa Zachodnia − Ustka wynosi 60 zł, a do Trójmiasta bilet normalny kosztuje − 45 zł. Od tych cen naliczane są zniżki ustawowe i handlowe, a bilety dostępne są we wszystkich kanałach dystrybucji. Warto pamiętać o tym, że podróżni, kupując bilety na pociąg „Słoneczny”, w ramach akcji „Słoneczny wysyp rabatowy” otrzymają kartę rabatową, na podstawie której będą mogli skorzystać ze zniżek w wybranych obiektach na terenie Trójmiasta i Ustki. Ponadto można skorzystać także z atrakcyjnych zniżek na spektakle, wystawy i inne wydarzenia kulturalne w ramach akcji „Koleją do Kultury”. Partnerami akcji są placówki kulturalne z Mazowsza, Lubelszczyzny, Pomorza i Krakowa. Każdy z 32 partnerów akcji przygotował atrakcyjne rabaty.

Pociąg „Słoneczny” będzie zestawiony z nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów, ale przecież nie cały tabor Kolei Mazowieckich jest nowy.

Tak, to prawda. Chcę jednak podkreślić, że jesteśmy spółką, która od początku swojej działalności nieprzerwanie inwestuje w tabor i efekty tych inwestycji są widoczne. Zaczynając działalność, Koleje Mazowieckie dysponowały jedynie dzierżawionymi i dość wysłużonymi 184 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi EN57. Obecnie, pod względem posiadanego taboru, jesteśmy najnowocześniejszym regionalnym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Park taborowy spółki to w 38 proc. pojazdy nowe (119 sztuk), a pozostałe 62 proc. stanowią pojazdy w mniejszym lub większym stopniu zmodernizowane (198 sztuk). Do tego trzeba będzie już niebawem doliczyć 71 sztuk nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które do 2022 roku wyjadą na mazowieckie tory. Nowoczesny tabor to nasza wizytówka i nowa jakość przewozów kolejowych na Mazowszu.

Równolegle z inwestycjami w nowoczesny tabor, Koleje Mazowieckie inwestują w rozwój kanałów sprzedaży biletów.

Podróż transportem zbiorowym wiąże się z koniecznością zakupu biletu. Jeszcze kilka lat temu było naturalne, że potrzebując biletu, pasażerowie udawali się do kasy lub kupowali go bezpośrednio u kierownika pociągu. To się jednak zmienia. Rozwój inteligentnych systemów transportowych i idea smart ticketingu rewolucjonizują dystrybucję biletów. Dziś bilety na przejazdy pociągami uruchamianymi przez Koleje Mazowieckie można kupić w kasie, w pociągu, w biletomacie, za pośrednictwem telefonu komórkowego …

Pełna wersja tego i pozostałych artykułów dostępna jest w papierowym wydaniu Kuriera Warszawskiego nr 2 (59)/2018.

Wiadomości i informacje z Warszawy http://kurier-warszawski.pl