Polskie kabanosy wytypowano do wyjątkowej misji lipcowo-sierpniowej, prowadzonej w bufetach promocyjnych w narodowym ośrodku harcerskim w Zachodniej Wirginii w USA podczas 24. Światowych Jamboree Skautowych.

A także w Nowym Jorku w bazie skautów amerykańskich na Long Island i podczas „Polish Reception” – polskiego przyjęcia dyplomatycznego.

Promocją szczególnie cenionej przez smakoszy wędliny zajęło się Stowarzyszenie „Polska Ekologia”, mające duże doświadczenie w takich zadaniach. Wsparcia finansowego udziela Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego.

Kabanos – arcydzieło sztuki masarskiej nosi od 2011 roku tytuł „gwarantowanej tradycyjnej specjalności”. Powstaje z mięsa wieprzowego klasy pierwszej, o doskonałej kruchości i soczystości, zaś dzięki przyprawom oraz wędzeniu i pieczeniu w ciepłym dymie zyskuje wydłużoną trwałość. Dlatego idealnie nadaje się odegrania głównej roli w przedsięwzięciu mającym na celu edukację gości wymienionych imprez. Inaczej mówiąc, chodzi o zwiększenia wiedzy konsumentów i handlowców na temat walorów odżywczych i prozdrowotnych polskiej wieprzowiny, przy zachowaniu równoważonej diety.

Trzeba dodać, że niska świadomość społeczna w kwestii zalet i właściwości wieprzowiny oraz jej przetworów przekłada się na ilość konsumowanych produktów z tej grupy. W erze fast-foodów i produktów gotowych młodzi ludzie często zapominają (lub są po prostu niedoinformowani) jak ważnym czynnikiem dla ich rozwoju i samopoczucia jest zrównoważona dieta. A 24. Światowe Jamboree Skautowe są doskonałą okazją do dotarcia do szerokiego grona osób odwiedzających największy na świecie obóz harcerski i jednocześnie największe wydarzenie edukacyjne oraz promocyjne, którego uczestnikami jest 46 tysięcy młodych ludzi ze 164 krajów.

Polska reprezentacja składa się z 350 młodych ludzi oraz towarzyszącej im setki dorosłych opiekunów i wolontariuszy prowadzących zajęcia i dbających o bezpieczeństwo uczestników. Są to członkowie czterech organizacji harcerskich działających pod protektoratem prezydenta RP: Związku Harcerstwa Polskiego, Związku Harcerstwa Rzeczpospolitej, Leśnej Szkółki oraz Związku Harcerstwa Polskiego poza granicami Kraju.
W ramach działań promujących Polskę w czasie Jamboree (22 lipca – 3 sierpnia), przygotowywany jest polski namiot promocyjny, który w ciągu całego wydarzenia odwiedzi ok. 20 tysięcy osób. Ponadto odbędzie się spotkanie dyplomatyczne – „polish reception”, w którym wezmą udział władze organizacji harcerskich z całego świata oraz dyplomaci krajów europejskich (łącznie ok. 400 osób).

Na koniec sprawa bliższa geograficznie, dotycząca sukcesu ZHP i miasta Gdańska, a mianowicie zorganizowania Europejskiego Jamboree 2020 na wyspie Sobieszewskiej idealnie nadającej się na planowaną europejską edycję zlotu harcerzy. Jak zapowiada hm. Karol Gzyl, komendant przyszłorocznej imprezy – „wraz ze Światową Organizacją Ruchu Skautowego (WOSM) zaprosimy do Gdańska około 20 000 skautów z Europy i z innych stron świata”. Czym chata bogata, tym rada…

Można chyba już parafrazować hasło międzynarodowego zlotu Jamboree 2019 na terenie The Summit Bechtel Family National Scout Reserve w Zachodniej Wirginii, a brzmiące: „Unlock a New World”, na naszą wersję: Uwolnij nowy świat doznań smakowych – Polska smakuje. Nie tylko kabanosy.

Bohdan Juchniewicz