Polski sukces na teletargach cieszy Stowarzyszenie Polska Ekologia, zwłaszcza powrót prapszenicy okrągłoziarnowej vel Trispa i sukces na BioFachu 2021. Smak pieczywa z tej starożytnej pszenicy warszawiacy poznali jeszcze w wrześniu 2020 roku, kiedy to próbowali wypieków z piekarenki funkcjonującej na Agrobazarze na terenie Torów Wyścigów Konnych na Służewcu. A kolejne pieczenie niezwykłego chleba stało się częścią działań Stowarzyszenia „Polska Ekologia” podczas teletargów BioFach 2021. Realnie w studiu targowym w Jasionce pod Rzeszowem, a wirtualnie na platformie tych największych w Europie targów żywności ekologicznej.
Jedna targi się skończyły, a do następnych już trwają przygotowania, chociaż cały czas zmienia się kalendarz wielkich międzynarodowych imprez handlowych i wszelkich przedsięwzięć służących promocji polskiej żywności ekologicznej. Przesuwane są terminy i forma biznesowych spotkań. Z powodu pandemii najbezpieczniejsze jest uczestnictwo zdalne, trochę trudniejsze dla wystawców i wymagające innego przygotowania do nowej formy nawiązywania kontaktów.
BioFach 2021 na łączach
Sztukę wykorzystania możliwości wirtualnej platformy i nową wiedzę o aktywnej obecności na teletargach zdobyli przetwórcy i producenci produktów ekologicznych ze Stowarzyszenia „Polska Ekologia”. Ulokowani w Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym G2A Arena w Jasionce pod Rzeszowem wirtualnie uczestniczyli w BioFachu 2021. Z sukcesem!
Relacjonuje Wawrzyniec Maziejuk, serowar z Podkarpacia, wiceprezes Stowarzyszenia „Polska Ekologia”.
– BioFach 2021 to było bardzo nietypowe wydarzenie dla wszystkich! Przez pandemię te, jak dotychczas coroczne, największe targi żywności ekologicznej w Norymberdze nie mogły odbyć się w klasyczny sposób. Dla nas, producentów i miłośników produktów oznaczonych zielonym liściem, to było wielkie wyzwanie. Dla organizatorów niechybnie także!
Nasze Stowarzyszenie przygotowało się do e-targów bardzo dokładnie. Nie chcieliśmy jednak tylko pozostać na łączach online, ale także zaprezentować się na żywo. Jestem przekonany, że udało nam się tego dokonać w 100%!
Dzięki współpracy z Centrum G2A Arena w Jasionce przygotowaliśmy studio podzielone na 5 stref tematycznych oraz kuchnię do pokazów kulinarnych. Członkowie Stowarzyszenia (w tym roku ponad 60 firm) otrzymali wejściówki online do wydarzenia na BioFach 2021 i mogli – z pomocą naszych ekspertów – niemal buszować po wirtualnych targach. Dla zgłoszonych wcześniej osób przygotowaliśmy także stanowiska eksperckie w studio w Rzeszowie. Tam można było na żywo brać udział w konferencjach i w wirtualnych spotkaniach organizowanych przez nasze Stowarzyszanie”.
BioFach 2021 – wciąż otwarty rozdział
O potędze opisywanych tu targów świadczą liczby zamieszczone na stronie BioFach.de: przez trzy dni w targach brało udział łącznie 13 800 zarejestrowanych uczestników ze 136 krajów. Za imponujące należy uznać 775 sesji rozłożonych na czas kongresu, wirtualne prezentacje wystawców i okrągłe stoły 1442 wystawców z całego świata. Uczestnicy wymienili informacje na technicznie wysokim poziomie w ponad 400 000 wiadomości na czacie i ponad 10 000 spotkań wideo. Uwaga – to nie jest zamknięty rozdział, platforma BioFachu 2021 jako źródło informacji może bowiem służyć jeszcze przez pół roku.
Pan Wawrzyniec Maziejuk docenił zastosowane na Arenie G2A rozwiązania:
– Dla wsparcia działań członków „Polskiej Ekologii” uruchomiliśmy wirtualny sklep, w którym zainteresowani klienci mogli oglądać ofertę produktów ekologicznych w technologii 3D. Przy zachowaniu wszelkich standardów bezpieczeństwa ta hybrydowa forma dała według mnie namiastkę kontaktu fizycznego z produktami z kilku grup towarowych.
Warto szczególnie podkreślić umieszczenie kuchni w studio w centralnym miejscu i prowadzenie kulinarnych pokazów. Pan Mariusz Bezak (nauczyciel i doskonały kucharz, piekarz i cukiernik) na żywo przygotowywał potrawy ekologiczne. Założenie było takie, że mimo, iż nie można spróbować tych potraw, to można przynajmniej podejrzeć mistrza przy pracy. Wyobrazić sobie jak polska żywność BIO może się prezentować i jak może być wspaniała! Materiały z tych sesji są do obejrzenia na profilu stowarzyszenia! Całe przedsięwzięcie naszego aktywnego udziału w targach BioFach 2021 zostało sfinansowane z funduszów: Mięsa Wieprzowego, Mięsa Wołowego, Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Owoców i Warzyw”.
Efekty udziału w teletargach chwali Pani dr nauk farm. Magdalena Kryska z firmy Korab Garden, zajmującej się uprawą aronii i czarnej porzeczki oraz wytwarzaniem BIO soków. Podkreśla możliwość poszerzania formy kontaktów z handlowcami na międzynarodowych rynkach.
Rosnące zainteresowanie rewelacyjną prapszenicą
Niewątpliwie tegoroczną targową rewelacją sektora zbożowego była prapszenica okrągłoziarnowa, zwana indyjskim karłem lub Trispa. Ta pierwotna forma pszenicy ma podwyższoną wartość odżywczą – zawiera więcej niż zwykła pszenica – fosforu, magnezu i cynku oraz błonnika.
-Stowarzyszenie „Polska Ekologia” – wyjaśnia Pan Czesław Meus, arcypiekarz, wieloletni konsultant branży piekarniczej i zbożowej – dzięki współpracy z Uniwersytetem Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy, zajęło się szerzeniem wiedzy o niezwykłych właściwościach tego pradawnego ziarna. Chcemy aby w miarę postępu w opracowaniach dotyczących sposobów ekologicznej uprawy i techniki przetwarzania na pieczywo i inne przetwory zbożowe, promować to niezwykłe zboże nie tylko w kraju, ale i za granicą. Już kupcy zainteresowali się „starodawną nowością”, ale musimy wypracować autorskie technologie i receptury i rozważyć kwestię udzielania licencji. Podczas targów otrzymaliśmy od zagranicznych firm zamówienia na dostarczenie próbek. Nasi rozmówcy z Niemiec i Szwajcarii byli zafascynowani właściwościami pszenicy Trispa. Polscy piekarze ekologiczni i przetwórcy z wielką chęcią wyrazili chęć kupienia wyjątkowego ziarna.
Gorąco na łączach było w strefie zajmującej się promocją polskiego mięsa wieprzowego, zaś funkcję koordynatora pełnił Pan dr inż. Paweł Radomski z krakowskiego Instytutu Zootechniki Państwowego Instytutu Badawczego. Przekazał nam swoje spostrzeżenia:
– Podczas trzech dni targowych odbyliśmy wiele bezpośrednich rozmów dotyczących współpracy z innymi wystawcami, w tym m.in. z Niemiec, Włoch czy też Dani. Korespondowaliśmy również mailowo z wystawcami zajmującymi się importem i eksportem mięsa ekologicznego z Rosji, Filipin oraz Niemiec.
Jedne targi się skończyły do następnych trzeba się już szykować, o czym wiedzą przetwórcy i producenci ze Stowarzyszenia „Polska Ekologia”. Te imprezy handlowe służą do budowania obrazu firmy, organizacji i całych sektorów żywności ekologicznej. Wiadomo, że na takich targach podaż ma szansę spotkać się z popytem. Uczestnicy mogą poczynić obserwacje rynku, panujące na nim trendy, a konferencje dają wiedzę potrzebną do rozwoju gospodarstw i przedsiębiorstw.
Nowe wyzwania przed Stowarzyszeniem „Polska Ekologia”
W tegorocznym kalendarzu działań Stowarzyszenia są jeszcze cztery imprezy zagraniczne i kilkanaście krajowych: Tutto Food w Mediolanie w maju, Cooking & Food Festival w Kopenhadze w sierpniu, Anuga w Kolonii w październiku i w tym samym miesiącu – Indagra Food & Cornexpo 2021 w Bukareszcie.
A w Polsce swoją aktywność w promowaniu żywności ekologicznej członkowie Stowarzyszenia zaprezentują m.in. na Salonie Eco-Style w Kielcach, Smakach Regionów w Poznaniu, Polagrze Food w Poznaniu, Ekostylu w Bielsku Białej, Ekogali w Jasionce i na Natura Food w Łodzi.
To trzy kwartały wytężonej pracy i spodziewany smak sukcesu stojące przed organizacją mającą za sobą kilkunastoletnie doświadczenie w rozwijaniu sektora EKO żywności.