Pasjonaci komunikacji miejskiej

29

Zapewne wielu zapyta
– cóż takiego pasjonującego może być w komunikacji miejskiej, żeby od razu się nią zachwycać, kolekcjonować stare bilety, rozkłady jazdy, czy bezinteresownie poświęcać każdą wolną chwilę na remontowanie, pucowanie zabytkowych tramwajów i autobusów.
Ot, zwykłe hobby, podobne
do zbierania monet, znaczków pocztowych itd.



Hobby jakich wiele. Być może na pierwszy rzut oka podobne, jednak pozornie, gdyż miłośnik – pasjonat komunikacji miejskiej to coś więcej niż miłośnik – pasjonat starych monet. To nie tylko historyk, dokumentalista, fotograf, ale w wielu przypadkach także aktywny ślusarz, mechanik, czy wreszcie motorniczy, kierowca pojazdów komunikacji miejskiej. Można by rzec, że miłośnicy komunikacji to pewnego rodzaju specjaliści znający tajniki wielu zawodów, istne ludzkie omnibusy. Wielu z nich aktywnie działa w unikatowym nie tylko w skali Warszawy, ale również kraju − Klubie Miłośników Komunikacji Miejskiej, instytucji ratującej m.in. zabytki związane z transportem miejskim, jak również promującej publiczny transport zbiorowy.
Historia Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej (KMKM) rozpoczęła się w 1980 roku. 11 kwietnia 1980 roku na terenie Ośrodka Społeczno-Wychowawczego na Ochocie doszło do pierwszego spotkania zaledwie siedmioosobowej grupy hobbystów. Dzień ten przyjmujemy za początek działalności KMKM w Warszawie. Pomysł utworzenia klubu z prawdziwą działalnością pojawił się niecały rok później, 2 stycznia 1981 roku, gdy nasza działalność została przeniesiona pod skrzydła Muzeum Techniki, gdzie dostaliśmy salę oraz szafę na nasze materiały. Spotkania odbywały się w każdy pierwszy piątek miesiąca w sali 129 Pałacu Kultury i Nauki. Wówczas powołano także władze klubu – pierwszym prezesem został nieżyjący już dziś Witold Jeleń, kolejnym zaś zmarły w 2014 roku Leszek Pohoryles.
Mimo upływu przeszło 37 lat działalności, nasze cele właściwie nie zmieniły się do dziś. Dalej są to: popularyzacja tematu, gromadzenie pamiątek i materiałów, współwydawanie monografii o tramwajach warszawskich, współuczestnictwo w przygotowaniach obchodów rocznicowych tramwajów elektrycznych, autobusów, Dni Transportu itp. Nadal naszym ważnym celem jest zorganizowanie muzeum komunikacji miejskiej, dla którego stale gromadzimy materiały, pamiątki licząc, że kiedyś tam trafią i wzbogacą jego ekspozycje czy działalność oświatową.
Jesienią 1997 roku Klub został wpisany do rejestru stowarzyszeń. W ciągu ostatnich lat znacznie wzrosła liczba jego członków: z 70 w 1997 do 300 w 2015 roku i, co cieszy, powoli, ale systematycznie liczba klubowiczów wzrasta.
Dzięki inicjatywie KMKM w 1996 roku, w ramach obchodów 400-lecia stołeczności Warszawy, została uruchomiona turystyczna linia tramwajowa „T”, obsługiwana taborem zabytkowym. Od tamtej pory co roku w sezonie wakacyjnym linia „T” pojawia się na warszawskich torach. Obsługę zabytkowych wagonów zarówno przez motorniczych, jak i konduktorów, zapewnia Klub. KMKM we współpracy z Tramwajami Warszawskimi i Zarządem Transportu Miejskiego jest także organizatorem przejazdów i linii okolicznościowych, m.in. linii mikołajkowej i wielkanocnej. …

Pełna wersja tego i pozostałych artykułów dostępna jest w papierowym wydaniu Kuriera Warszawskiego nr 1 (58)/2018.

Wiadomości i informacje z Warszawy http://kurier-warszawski.pl