Inwestujemy w nowoczesność

560

Z Renatą Kaznowską, wiceprezydent m. st. Warszawy,
rozmawia Paweł Ludwicki



Czasy, gdy po stolicy jeździły stare, wysłużone i bardzo kopcące Ikarusy na szczęście odeszły do historii. Dzisiaj mamy nowoczesne autobusy niskopodłogowe. Moje pytanie: ile w ostatnim dziesięcioleciu zakupiono nowych wozów i jaki był koszt wymiany taboru?
W latach 2008−2016 przewoźnik miejski, czyli Miejskie Zakłady Autobusowe, oraz przewoźnicy prywatni wypuścili na ulice Warszawy 1352 całkowicie nowe pojazdy. W 2017 roku przybyły kolejne 144 pojazdy, w tym 10 elektrycznych. Same tylko Miejskie Zakłady Autobusowe w wymianę taboru zainwestowały w ostatnich latach ponad 1 miliard złotych.
Czy dotychczasowe tempo modernizacji, unowocześniania parku maszynowego będzie utrzymane?
W grudniu podpisaliśmy umowę na obsługę linii, zgodnie z którą od połowy 2018 roku na ulice Warszawy wyjedzie 61 nowych autobusów hybrydowych. W planach są też kolejne przetargi.
Miejskie Zakłady Autobusowe planują zakupienie 80 nowych pojazdów rocznie, przez kolejne 10 lat.
Ostatnio coraz częściej widać na ulicach Warszawy autobusy z napędem elektrycznym. Są Solarisy, ale pojawiły się także Ursusy. Ile ich jest i czy liczba ta będzie wzrastała?
Po Warszawie kursuje obecnie 10 elektrycznych Solarisów i 10 Ursusów, już niebawem przybędzie kolejne 10 Solarisów. Do 2020 roku MZA planują zakup dodatkowych 130 autobusów elektrycznych (z dofinansowaniem ze środków europejskich). Autobusy, zgodnie z przyjętą strategią, mają obsługiwać linie w ścisłym centrum miasta. Ponadto warto dodać, że Warszawa przystąpiła do inicjatywy europejskiej wspierającej rozwój ekologicznych środków transportu. Choć już i teraz Warszawa nie ma się czego wstydzić. Tabor elektryczny – autobusy, tramwaje, metro i kolej miejska – obsługuje około połowy długości linii komunikacji miejskiej.

 

Pełna wersja tego i pozostałych artykułów dostępna jest w papierowym wydaniu Kuriera Warszawskiego nr 1 (58)/2018.

Wiadomości i informacje z Warszawy http://kurier-warszawski.pl