Ekotransport miejski

1

Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. (MZA) są największym przedsiębiorstwem publicznego transportu zbiorowego
nie tylko w Polsce, ale również jednym
z największych w Europie. Znacznie większe powierzchniowo, jak także pod względem ilości mieszkańców Berlin czy Paryż mają mniej autobusów niż Warszawa. Spośród blisko 1800 pojazdów wyjeżdżających codziennie na ulice miasta, 80% stanowią autobusy MZA.



Pozycja lidera wśród firm miejskiego transportu autobusowego zobowiązuje nie tylko do świadczenia usług na najwyższym poziomie, zgodnych z oczekiwaniami pasażerów, ale również do działań innowacyjnych. Często na zasadzie pilotażu, badań nowych rozwiązań technologicznych, transportowych dotychczas nieznanych w Polsce. Z warszawskich doświadczeń korzystają później przewoźnicy z innych miast polskich, a nawet zagranicznych. Niedawno gościem w zajezdniach MZA była delegacja z dalekich Indii w celu zapoznania się z doświadczeniami warszawskiego przewoźnika we wprowadzaniu i codziennej eksploatacji autobusów elektrycznych.
Niemal od 2007 roku trwa stała wymiana taboru na coraz nowocześniejszy, coraz bardziej ekologiczny i niezanieczyszczający powietrza. Zaledwie w ciągu 11 lat MZA kupiły 1156 autobusów, dzięki czemu wymieniły 80% całej posiadanej floty. Wśród nich są autobusy elektryczne, gazowe, hybrydowe. Również te napędzane tradycyjnymi Dieslami na olej napędowy posiadają silniki w najwyższej normie Euro 6,
która znacznie ogranicza emisję substancji szkodliwych dla zdrowia. Jednakże czas tradycyjnych Diesli, nawet tych najnowocześniejszych, pomału dobiega końca.
W ciągu najbliższych trzech lat MZA nie kupi ani jednego autobusu na olej napędowy. Plany firmy na lata 2018–2020 to zakup 250 nowych autobusów. W tej liczbie znajdzie się zapowiadanych już od dłuższego czasu 130 przegubowych autobusów elektrycznych i autobusy CNG.
Warto w tym miejscu dodać, że w ostatnich dniach kwietnia br., MZA rozstrzygnęły przetarg na dostawę
80 autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG. W wyniku postępowania wybrano ofertę firmy „MAN”, która dostarczy 50 przegubowych (dł. 18 m) i 30 (dł.12 m) pojazdów. Pojazdy mają być niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze, w przejściu środkowym oraz w drzwiach. Wyposażone w system rekuperacji, który musi magazynować energię odzyskiwaną podczas hamowania autobusu oraz jazdy tzw. bez napędu. Wyposażenie obejmuje także system informacji pasażerskiej, emisji reklam, nagłośnienie, klimatyzację, monitoring.
To największa inwestycja w tabor niskoemisyjny w historii miejskiej spółki. Stawia Warszawę i jej największego operatora transportu miejskiego w ekologicznej awangardzie na skalę światową. Napędem dla nowych autobusów w Warszawie będzie …

Pełna wersja tego i pozostałych artykułów dostępna jest w papierowym wydaniu Kuriera Warszawskiego nr 2 (59)/2018.

Wiadomości i informacje z Warszawy http://kurier-warszawski.pl